Masterclass Beelddenken – voor docenten

Doe mee aan de masterclass beelddenken en help je beelddenkers op school met visuele leertechnieken uit de bewezen effectieve LEREN LEREN Methode!

Beelddenkers en taaldenkers

Een beelddenker verwerft en verwerkt informatie vanuit het geheel, associatief, zintuiglijk en (meestal) met beeld: het visueel-ruimtelijk denksysteem. In het Nederlandse onderwijs ligt het accent op de analyse, de details: het verbaal-sequentieel denksysteem, ook wel taaldenken genoemd. Lesstof wordt hierbij in kleine stukjes opgedeeld die geen relatie meer hebben met het geheel.

Iedereen wordt als beelddenker geboren. Rond het 4e jaar ontwikkelt ieder kind een voorkeur voor taal- of beelddenken. Deze voorkeur blijft het hele leven aanwezig  en geldt voor zowel het korte- als het langetermijngeheugen. De meeste beelddenkers kunnen ook redelijk tot goed talig denken.

Heb jij kinderen in je klas waar niet uitkomt wat erin zit?

Grote kans dat het beelddenkers zijn en die kunnen het moeilijk hebben op school. De standaard lesmethoden zijn namelijk meer geschikt voor taaldenkers en er zijn beelddenkers die deze manier van denken echt niet begrijpen. Probeer maar eens met je linkerhand te schrijven terwijl je eigenlijk rechts bent. Zo voelt het ook voor deze beelddenkers: er wordt voortdurend op zijn linkerbrein beroep gedaan terwijl hij het beste leert met zijn rechterbrein…

Een beelddenker kan prima leren met technieken die goed bij zijn brein passen: veel zien, voelen en bewegen dus!

Doe mee aan deze masterclass beelddenken en leer:

  • hoe je eigen brein werkt: ben je zelf een taal- of beelddenker?
  • het belang van samenwerken van de beide hersenhelften
  • unieke geheugentechnieken voor rijtjes en woordjes
  • het lange termijn geheugen inzetten = voor altijd onthouden
  • grip krijgen op teksten met de Kleurmethode
  • lesstof in één overzicht zetten met de Conceptmap
    (ook voor werkstukken, presentaties en boekverslagen)
  • helpen met visueel plannen van huiswerk en projecten
  • hoe je kinderen met dit alles weer plezier in leren krijgen!

De visuele leertechnieken komen uit de LEREN LEREN Methode en van Instituut Kind in Beeld zijn bewezen effectief bij beelddenkers en ook bij kinderen met dyslexie, AD(H)D, ASS en hoogbegaafdheid vanaf 10 jaar.

We werken met een kleine groep zodat er voor iedereen voldoende aandacht is en tijd om vragen te stellen. Maximaal 12 deelnemers!

Je betaalt € 125,- voor deelname aan deze masterclass. In deze prijs zijn de werkmap en het boek ‘Beelddenken: visueel werken & leren’ inbegrepen.  Bovendien ga je verwend worden met heerlijke soep, broodjes en ruim voldoende koffie, thee en ander lekkers.

Datum: 30 augustus 2017, 16:00 tot 21:00 uur
Locatie: Stichting Aventurijn, Voorsterweg 1 in Loenen (Gld)

Aanmelden kan via Kenniscentrum Verrijkend Onderwijs